Heb je weleens gehoord van SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie? Voor veel bedrijven is het nog steeds een raadsel wat het nou precies inhoud. Dat maakt het extra moeilijk om de juiste partij te selecteren die dit voor ze op gaat pakken. Als je niet weet waar je op moet letten, kun je namelijk ook weinig controleren. Met onderstaande informatie lukt het hopelijk wat beter om je website optimaliseren. Wil je hoger in Google komen en meer conversies via dit kanaal binnenhalen? Dan is SEO super belangrijk voor je! Waarom ik dit deel op Urban Jungle Classics? Ik ben naast een interieur junkie ook online marketeer. Ik heb mijn eigen bedrijf genaamd FANN. ONLINE en vertel je graag meer over hoe je dit onderdeel van online marketing aanpakt.
Wat is SEO?
SEO betekent Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Dit gaat over de organische posities die je hebt in Google, dus niet over de advertenties. Mocht je met adverteren aan de slag willen gaan, dan moet je je verder inlezen over Google Ads. Bij SEO gaan we juist aan de slag met de posities die in Google geen geld kosten om erop te klikken. Deze komen voor de meeste zoekers ook nog altijd het betrouwbaarst over, waardoor het doorklikpercentage ook hoger ligt. Dit zijn dus echt hele belangrijke posities.
Beginnen met zoekmachine optimalisatie
Om met SEO te beginnen is het belangrijk om eerst in kaart te brengen waarop gezocht wordt in Google. Je wil natuurlijk hogere posities op zoekopdrachten die voor jou heel relevant zijn. Dit betekent dat je er redelijkerwijs vanuit kunt gaan dat degene die het intypt een potentiële klant is voor je en jij dus aanbiedt wat zij zoeken. Bij Google optimalisatie begin je dus met een zoekwoorden onderzoek zodat je al deze zoekopdrachten in kaart brengt. Ook noteer je daarbij hoe vaak er per maand op gezocht wordt. Zo kun je goed inschatten hoeveel conversies of aanvragen een toppositie op zo’n woord je zou brengen.
Aanpassingen aan je website
Vervolgens ga je de website inrichten naar deze zoekwoorden. Je gaat eerst bepalen waar deze woorden in het menu terug moeten komen en dus op welke pagina’s. Daarna ga je ijzersterke content schrijven gerelateerd aan de zoekwoorden. Lijken zoekwoorden veel op elkaar? Dan kun je ze verwerken in dezelfde pagina. Vergeet ook de alt-teksten van de afbeeldingen en de metadata niet. Die laatste is wat Google toont in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat Google deze goed kan lezen, maar ook dat deze pakkend genoeg is om zoekers erop te laten klikken. Hoe beter Google je content kan lezen, hoe beter deze zoekmachine begrijpt dat jij belangrijk bent om te tonen op een zoekwoord en hoe hoger jouw positie.
Website optimaliseren: schakel de specialist in
‘Zijn we er dan al?’ hoor ik je denken. Nee, helaas is dat meestal niet het geval. Je hebt nu de basis gelegd om met een sterke strategie aan de slag te gaan, maar je website optimaliseren gaat nog een stapje verder.
De volgende stappen zijn een stuk technischer en het is verstandig om daar echt een SEO specialist voor in te schakelen. Naast content zitten er ook technische onderdelen in je website die verbeterd kunnen worden, maar dit zit vaak in de code. Hier kan je webbouwer waarschijnlijk beter mee overweg dan jijzelf, dus vraag hem of haar om maandelijks wat uren vrij te maken om deze SEO optimalisaties door te voeren. Deze kun je uitdraaien uit diverse SEO tools en PageSpeed Insights is ook een goede om mee te beginnen.
Bovenstaande werkzaamheden zijn allemaal On Page gerelateerd, oftewel wat je op je eigen website kunt doen. We hebben ook nog met een stukje off page SEO te maken. Hiermee ga je autoriteit creëren vanuit andere websites en echt je website optimaliseren. Dit kan op verschillende manieren en hoort eigenlijk organisch te gaan. Websites die uit zichzelf een linkje naar jouw plaatsen, bijvoorbeeld omdat ze naar jouw kennis verwijzen aan hun bezoekers. Denk ook aan de sponsorpagina van een lokale sportclub die je sponsort, ook daar staat een link op naar jouw website. Dit stukje kun je ook gericht sturen. Je gaat andere websites bewust vragen links naar jou te plaatsen, vaak tegen betaling. Dit doe ik ook regelmatig op deze blog, onder het kopje inspiratie. Natuurlijk wel alleen als het onderwerpen betreft die daadwerkelijk bij mij als persoon passen.
Website optimaliseren met andere Google parameters
Content, techniek en autoriteit zijn hele belangrijke onderdelen voor je SEO strategie, zeker om een basis mee te leggen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit de enige factoren zijn. Google vindt het bijvoorbeeld ook heel belangrijk hoe lang bezoekers uiteindelijk op jouw website blijven hangen, hoeveel pagina’s ze bekijken en of ze aankopen doen. Gebruiksvriendelijkheid is dus ook erg belangrijk! Zet op een pagina niet zomaar alleen een SEO tekst, maar zorg ervoor dat je de bezoeker triggert en stuurt naar wat jij wil dat hij of zij doet. Waar Google allemaal op let en in welke mate is nog altijd geheim, maar dat maakt SEO wel een hele uitdaging!